اوباما و پنتاگون طرح جنگ علیه سوریه را آماده می کنند
ترجمه توسط حمید محوی ترجمه توسط حمید محوی

 


نوشتۀ بیل وون اوکن

 

Obama et le Pentagone préparent les plans de guerre contre la Syrie

par Bill Van Auken

Mondialisation.ca, Le 12 mars 2012

wsws.org

مرکز مطالعات جهانی سازی 12 مارس 2012

 

از این پس مثل روز بر همگان آشکار است که در سال 2011 طی جنگ در لیبی و سرنگون سازی سرهنگ قذافی، سازمان ملل متحد بی هیچ ابهامی مرد. صحنه آرایی برای قطعنامۀ 1973 مبنی بر به اجرا گذاردن «منطقۀ ممنوعۀ پرواز» در آسمان لیبی، با وجود تمام ترفندهایی که رسانه های غربی به کار بستند، نتوانست هیچکس را گول بزند.

ولی از این پس، وضعیت به شکلی است که دیگر نیازی به صحنه پردازی در عرصۀ رسانه ای ندارد، چرا که دیگر برای حمله علیه کشوری مانند سوریه  به قطعنامۀ سازمان ملل متحد نیازی نیست : پنتاگون امور را به دست گرفته است، اگر چه باب طبع چین و روسیه نمی باشد و در مهلت وتوی خود تأخیر داشته اند، همان طور که در اقدامات پیشین در شورای امنیت پیش آمد و به همان گونه که وضعیت قانونی ایالات متحده در شورای امنیت این کشور را مجاز می داند. بر این اساس می بینیم که قوانین بین المللی دیگر با طبع برندۀ جایزۀ نوبل صلح بارک اوباما سازگار نبوده، و برای «سرنگون سازی رژیم بشارالاسد در سوریه» از وزارت دفاع خواسته است که تمام گزینش ها، حتی «مداخلۀ نظامی» را مورد بررسی قراردهد.

برای ارتش ایالات متحده هیچ چیزی زیباتر از اف 35 نیست،

 7 سال تأخیر و شکاف مالی که هیچکس را بازنداشت،

حتی اروپایی هایی را که آن را خریداری کرده اند

 و ممکن است که باز هم منتظر بمانند...

بی آن که به «کد منبع» (دستورهای برنامۀ رایانه ای)

دسترسی داشته باشند، زیرا پنتاگون این نوع اطلاعات  را جزء اسرار نظامی خود می داند.


چهارشنبۀ گذشته، رؤسای مدنی و نظامی پنتاگون در برابر سنا حضور به هم رساندند تا به درخواست کاخ سفید به موضوع تدارکاتی بپردازند که برای طرح حمله  به سوریه در نظر گرفته اند.

بیانیه های وزیر دفاع لئون پانه تا و فرماندۀ مرکز فرماندهی، ژنرال مارتین دمپسی، بیش از پیش شواهد بیشتری را مطرح ساخته، و تأیید می کند که واشینگتن و هم پیمانان کلیدی اش در اروپا، به هم کاری رژیم عربستان سعودی و قطر، در حال تدارک عملیات سرّی برای سرنگون سازی رژیم سوریه هستند.

Leon Panetta et le Général US Martin Dempsey

لئون پانه تا و ژنرال آمریکایی مارتین دمپسی

پوشش خبری گفتگوهای روز چهارشنبه در سطح گسترده روی مطالب آغشته به شوینیسم سناتور مک کین، نامزد اسبق ریاست جمهوری، تمرکز داشت. سناتور مک کین روی ضرورت بمباران هوایی سوریه توسط ایالات متحده پا فشاری کرد. طرح بمباران هوایی سوریه از دیدگاه او برای پشتیبانی از گروه های مسلح، «منطقۀ امنیتی» ضروری را در حمله علیه دولت بشار الاسد فراهم خواهد ساخت.

مک کین از پانه تا می پرسد : «شما به چند قربانی غیر نظامی دیگر نیازمند هستید تا متقاعد شوید که اقدامات نظامی که ما پیشنهاد می کنیم، برای پایان بخشیدن به کشتارها و مجبور ساختن بشار الاسد به ترک قدرت، ضروری می باشد؟»

وزیر دفاع در پاسخ گفت : «ما در این مورد اختلاف نظری نداریم.» و مشخصا اعلام کرد که واشینگتن «در حال حاضر تمام مراحل فوق العاده ای که باید برای تسریع سقوط رژیم بشارالاسد به کار بسته شوند در دست بررسی دارد و حتی گزینش نظامی، در صورتی که ضروری باشد.»

ژنرال دمپسی هشدار داد که مداخلۀ ایالات متحده در سوریه مشکل تر از حملۀ نظامی ناتو به لیبی خواهد بود، زیرا این کشور «از دیدگاه جمعیتی و قومی و مذهبی از ترکیب خاصی برخوردار بوده و بسیار متفاوت است.»

با این وجود، او به هیئت سنا اطمینان داد که «اگر ما را برای موضوع دفاع از منافع ایالات متحده فراخوانده اید، باید بگویم که ما آماده هستیم.»

فرماندۀ مرکز فرماندهی اضافه کرد که عملیات نظامی پیش بینی شده، شامل «منطقۀ ممنوعۀ پرواز» و گشایش راه برای کمک های بشردوستانه، و محاصرۀ دریایی در سواحل سوریه و بمباران هوایی خواهد بود.


پانته تا و دمپسی هر دو بیانیۀ رئیس جمهور اوباما در مصاحبۀ روزنامه نگاران با کاخ سفید را تکرار کردند که گفته بود : «حملۀ نظامی به شکل یک جانبه اشتباه خواهد بود.»

با این وجود، هیچ یک از آنها دربارۀ در خواست  قطعنامۀ شورای امنیت در سازمان ملل متحد به عنوان شرط اولیه برای کاربرد نیروی نظامی و مداخلۀ نظامی آمریکا علیه سوریه چیزی نگفت.

یکی از مقامات بلند پایۀ وزارت دفاع بی هیچ ابهامی به سی ان ان اعتراف کرد که دستگاه اداری اوباما توجهی به قطعنامۀ سازمان ملل متحد نشان نمی دهد، یعنی روندی که تا کنون با مخالفت روسیه و چین،  و وتوی آنها در شورای امنیت روبرو بوده، دیگر ضروری نخواهد بود. این مقام بلند پایه اضافه کرد که «هر گونه مجوزی که از سوی یک سازمان محلی صادر شود»، یا هر گونه اتحادیه ای که از مداخلۀ ایالات متحده پشتیبانی کند، و یا مانند «اتحاد تمایلات» که دستگاه اداری بوش در تهاجم نظامی به عراق به آن تکیه کرده بود، کفایت خواهد کرد.

در چنین چشم اندازی، ترکیه تکیه گاه بسیار مهمی به نظر می رسد و در همین ماه میزبان کنفرانس «دوستان سوریه» خواهد بود. ترکیه اگر چه  با مداخلۀ نظامی هر نیروی خارجی «خارج از کشورهای منطقه» مخالفت خود را اعلام کرده است، ولی برای سقوط رژیم بشار الاسد فراخوان صادر نموده و از دولت سوریه گشایش « دالان برای کمک های بشردوستانه» را درخواست کرده است.

به همین گونه، سازمان ملل متحد طرحی برای مدت 90 روز، جهت رسیدگی فوری به وضعیت شهروندان سوریه، و ارسال کمک های بشردوستانه تدارک دیده است. وزارت خارجۀ ایالات متحده فورا از این طرح حمایت کرد، و در خواست نمود که فورا امنیت تمام مناطق جنگ زده برای اجرای چنین طرحی فراهم گردد.

در پاسخ، وزیر امور خارجه، ولید المعلم اعلام داشت که دولت او با هر گونه مداخلۀ خارجی مخالفت خواهد کرد، و اضافه کرد که از دیدگاه دولت او ایجاد «دالان بشردوستانه به معنای دالان امن برای فعالیت نظامی نیروهای بیگانه خواهد بود».

طی سخن رانی، از لئون پانه تا پرسیده شد که آیا ایالات متحده به گروه های مسلحی که در پی سرنگون سازی رژیم بشار الاسد هستند «تجهیزات اطلاعاتی» خواهد داد؟ و پانه تا در این مورد پاسخ گفت که «این موضوع را ترجیح می دهد به شکل خصوصی مطرح کند» فرض کنیم که دستگاه اداری اوباما «در حال بررسی مجموعه ای از امدادهای غیر مرگ آور است.»

در واقع، گزارشات متعددی نشان می دهد که ایالات متحده در فعالیت امدادگرانه اش خیلی فراتر از اینها رفته است. در گزارشی که روز سه شنبه منتشر شد، وزیر امور خارجه به نقل از برخی مقامات بلند پایۀ دولت تأیید کرد که در گردهم آیی نمایندگان کمیته در شورای امنیت ملی طرح «گسترش امدادهای ایالات متحده به مبارزان سوریه» و «تمام امکانات برای تقویت سازمان دهی آنها» به تصویب رسیده است.

یکی از نمایندگان رسمی به روزنامه گفت : «سیاست ایالات متحده عبارت است از تداوم پشتیبانی از مخالفان برای سرنگونی رژیم بشار الاسد. چنین رویکردی حاکی از تحولات معنی دار در سیاست ما در رابطه با سوریه است.»

این مقام دولتی اضافه کرد که اقداماتی برای پشتیبانی از کمیتۀ نظامی که اخیرا توسط شورای ملی سوریه تشکیل شده مد نظر قرار گرفته، که از دیدگاه واشینگتن، به عنوان عروسک خیمه شب بازی، قابل اطمینان تر از ارتش آزاد سوریه است، و اعلام کرد که «ما می دانیم که کمک های نظامی شاید ضروری باشد، ولی نه در حال حاضر.»

با این وجود، پیغامی که از سوی ویکیلیکس در یک پروندۀ انترنتی آژانس اطلاعاتی ایالات متحده استراتفور، نشان داده است که چنین امداد رسانی های مرگ آوری از چند ماه پیش به اجرا گذاشته شده است.

این پیغام به دسامبر 2011 باز می گردد، و از سوی روا بهالامدیر تحلیل گران استراتفور نوشته شده، و مربوط است به گرد هم آیی افسران اطلاعات نظامی پنتاگون، که طی آن یک افسر فرانسوی و یک افسر انگلیسی نیز شرکت داشته اند. این افسران، که از مأموران گروه بررسی استراتژیک ارتش نیروی هوایی ایالات متحده هستند، گفته اند که «یگان های نیروهای ویژه در محل مستقر هستند و کار آنها تمرکز روی مأموریت های اطلاعاتی و آموزش نیروهای مخالف است.»

بر اساس گزارش روا بهالا، این افسران اعلام کرده اند که هدف یگان های نیروی ویژه عبارت بوده است از «سازمان دهی حملات چریکی و ارتکاب به قتل های زنجیره ای برای شکستن ستون فقرات نیروهای علوی و تحریک هرج و مرج درونی.»

روز پیش از حضور پانه تا و دمپسی در مقابل کمیتۀ خدمات نظامی در سنا، ژنرال نیروی دریایی جیمز ماتیس، فرماندۀ ستاد مرکزی ایالات متحده، مسئول تمام نیروهای ایالات متحده در خاور میانه در مقابل همین سنا، ساده لوحانه به اهداف ایالات متحده در سوریه اعتراف کرده بود :

«اگر بخواهیم برای تسریع سقوط بشار الاسد، گزینشی عرضه کنیم، هر چه باشد، منشأ نارضایتی و نگرانی برای تهران خواهد بود.»

با اشاره به ایران به عنوان «معنی دارترین تهدید در منطقه» ماتیس اضافه کرد که «سقوط بشارالاسد بدترین ناکامی استراتژیک در 20 سال گذشته برای ایران خواهد بود.»

پشت صحنۀ حفاظت از جان شهروندان در سوریه، اهداف و روش های واقعی امپریالیسم ایالات متحده اندک اندک شکل روشنی به خود می گیرد. این اهداف عبارت است از هدایت اردوی تروریستی در سوریه، به عنوان تدارکات برای مداخلۀ نظامی آشکارتر.

انگیزۀ امپریالیسم آمریکا در پی واژگون ساختن بشار الاسد، دموکراسی یا حقوق بشر نیست، بلکه به طریق اولی  ایالات متحده در پی گسترش منافع خود و در راستای تضیعت ایران، به عنوان متحد سوریه عمل می کند ، که واشینگتن آن را به عنوان مانع اصلی برای گسترش سیطرۀ خود بر منطقه ای غنی از نفت می بیند که در خلیج فارس و در آسیای مرکزی واقع شده است.

بر این اساس، پشت روند فزایندۀ مداخلۀ ایالات متحده در سوریه، تدارکات جنگی بسیار گسترده تر و با نتایج جهانی نقش بسته است.

 

Article original en anglais : Pentagon prepares war plans for Syria, le 9 mars 2012.

Traduction STTC & GV pour 
ReOpenNews

VIDÉO : Audition de Leon Panetta et du Général Dempsey

devant le Comité du Sénat américain, 7 mars 2012

(Vidéo non sous-titrée)

آدرس ویدئو

http://www.youtube.com/watch?v=5zNwOeyuG84&feature=player_embedded

 

منبع :

http://www.mondialisation.ca/index.php?context=va&aid=29721


 


March 15th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی